Чл. 89. (1) Председателят на общинския съвет съобщава на следващото заседание на общинския съвет за оспорване на решение на общинския съвет от кмета на общината в случаите, посочени в чл. 45, ал. 5 от ЗМСМА.
(2) Председателят на общинския съвет докладва пред общинските съветници акта на кмета и мотивите към него.
(3) Оспореното решение се включва в дневния ред на общинския съвет на първото заседание, следващо заседанието на което е прието.
(4) Оспорваното решение се приема повторно с мнозинство повече от половината от всички общински съветници.
(5) Ако са оспорени само отделни текстове от акта на общинския съвет се гласуват само текстовете, които са оспорени.
Чл. 90. (1) Общинският съвет може да организира публични обсъждания на проекти за решения от значим обществен интерес за местната общност. Целта на обсъждането е гражданите на общината и другите заинтересовани лица да дадат становища и предложения по проекти за решения.
(2) Общинският съвет с мнозинство повече от половината общински съветници приема решения за организиране на публични обсъждания, с което определя: предмета, формите, датата, мястото, продължителността и процедурните правила за обсъждането.
(3) Председателят на общинския съвет, чрез звеното по чл.29а, ал.2 от ЗМСМА уведомява заинтересованите лица за решението по ал. 2 най-малко 3 (три) дни преди датата на обсъждането.
(4) За постъпилите становища и предложения от заинтересованите лица или гражданите се съставя протокол, който се внася за разглеждане в общински съвет заедно с проекта за решение и становищата на постоянните комисии.
Чл. 91. Проекти за декларации и обръщения могат да внасят общински съветници и групи общински съветници.
Чл. 92. Проектът за общинския бюджет се внася от кмета на общината и се разпределя за становище на всички постоянни комисии. Водеща е постоянната комисия по бюджет финанси и еврофондове.
Чл. 93. (1) Текстът на нормативните актове на общинския съвет, както и приемането им по надлежният ред се удостоверява с подпис от председателя на общинския съвет.
(2) Удостовереният нормативен акт по реда на ал. 1 е оригинал и се съхранява в архива на общинския съвет.
(3) Препис от оригинала се издава с разрешение на председателя на общинския съвет и се заверява от него.
Чл. 94. (1) Проектите за правилници, наредби и инструкции се приемат на едно гласуване.
(2) За да бъдат приети, първо се изслуша становището на водещата комисия в рамките до 10 минути и становищата на другите комисии, на които те са били разпределени, ако има такива.
(3) След като се проведе процедурата, предвидена в ал. 2 по приемане на проектите за правилници, наредби и инструкции, те се гласуват като цяло.
Чл. 95. (1) Областният управител или кмета на общината могат да върнат за ново обсъждане незаконосъобразните или нецелесъобразните актове на Общинския съвет или да оспорят незаконосъобразните актове пред съответния административен съд и да искат спиране на изпълнението на общите административни актове и действието на подзаконовите нормативни актове. Областният управител или кмета на общината не могат да върнат за ново обсъждане по целесъобразност вътрешнослужебни актове, свързани с организацията и дейността на общинския съвет и на неговите комисии.
(2) Върнатият за ново обсъждане акт заедно с мотивите за връщането му се изпраща на председателя на общинския съвет в 7–дневен срок от получаването му.
(3) Председателят на общинският съвет разпределя на водещата комисия постъпилото от областния управител или кмета на общината оспорване на решение на съвета в тридневен срок от получаването им и възлага изготвяне на становище.
(4) Върнатият за ново обсъждане акт не влиза в сила и се разглежда от общинския съвет в 14–дневен срок от получаването му.
(5) Върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния административен съд от кмета на общината, съответно от областния управител, в 7– дневен срок от изтичане на срока по ал. 4, ако в този срок общинският съвет не се произнесе по него.
(6) Общинският съвет може да отмени, да измени или да приеме повторно върнатия за ново обсъждане акт.
(7) Актът, върнат за ново обсъждане, се приема повторно с мнозинството, определено в закон, но с не по-малко от повече от половината от общия брой на общинските съветници.
(8) Измененият или повторно приетият акт на общинския съвет може да бъде оспорван пред съответния административен съд по реда на Административно- процесуалния кодекс.
(9) За неуредените въпроси по издаването, оспорването и изпълнението на актовете на общинските съвети и кметовете се прилагат правилата за административното производство, установени със закон.
Чл. 96. (1) Всички актове на общинския съвет, влезли в сила, се довеждат до знанието на местната общност чрез:
1. интернет страницата на Община Бяла;
2. пряко ползване в сградата на общината, при условията на чл. 22, ал. 2 от ЗМСМА.
(2) Разгласяването и обнародването на актовете на общинския съвет се организира от секретаря на общината, а контрола по изпълнението се осъществява от председателя на общинския съвет.
Х. КОНТРОЛ ВЪРХУ АКТОВЕТЕ НА КМЕТА НА ОБЩИНАТА, ИЗДАДЕНИ В ИЗПЪЛНЕНИЕ НА АКТОВЕТЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
Чл. 97. (1) Общинският съвет упражнява контрол върху актове на кмета на общината, издадени в изпълнение на актовете на общинския съвет.
(2) Общинските съветници упражняват контролните си функции чрез питания.
Чл. 98. Общинският съветник може да отправя питания чрез председателя на общинския съвет. Питането се изготвя в писмена форма, подписва се от общинския съветник, и се завежда в деловодството на Общинския съвет, не по-късно от 48 часа от началото на заседанието. То трябва да бъде ясно и точно формулирано и да не съдържа обвинения и лични нападки.
Чл. 99. (1) Кметът отговаря на питането на следващото заседание, освен ако общинският съвет реши друго. Отговорът може да бъде устен и/или писмен. Отговорът трябва да бъде писмен, когато общинският съветник, отправил питането, е изразил изрично желание за това.
(2) Кметът може да поиска удължаване на срока за отговор на питането, но не повече от едно заседание.
Чл. 100. (1) Председателят на общинския съвет обявява постъпилите питания в началото на всяко заседание.
(2) Председателят на общинския съвет е длъжен да изпрати на кмета питането незабавно след постъпването му. Той е длъжен да го уведоми и за деня и часа на заседанието, на което трябва да отговори.
(3) Отговорът на питането се отлага, ако поставилият го общински съветник отсъства от заседанието.
Чл. 101. Общинският съветник може писмено да оттегли питането си преди получаването на отговор, за което председателят на общинския съвет уведомява кмета на общината и съобщава в началото на заседанието.
Чл. 102. (1) Вносителят може да представи питането си в рамките на 3 (три) минути а кметът да отговори – в рамките на 5 (пет) минути.
(2) В отговора на питането не се провеждат разисквания и не се допускат реплики. Общинският съветник, отправил питането, може в рамките на 2 (две) минути да постави два допълнителни, уточняващи въпроса, на които кметът следва да отговори в рамките на 2 (две) минути, след което общинският съветник в рамките на 1 минута може да изрази своето отношение към отговора.
Чл. 103. (1) При писмен отговор на питане, председателят съобщава за това в началото на заседанието и връчва екземпляр от него на съветника, който е отправил питането.
(2) Питането, заедно с писмения отговор, се прилагат към протокола.
Чл. 104. (1) Общинският съвет изслушва питанията и отговорите в края на заседанието си.
(2) Питанията се задават по реда на тяхното постъпване. След всяко питане се изслушва отговора на кмета.
Чл. 105. (1) Общински съветник не може да зададе питане, на което вече е отговорено.
(2) В случаите, когато питанията не съответстват на изискванията на правилника, председателят уведомява общинския съветник да отстрани в тридневен срок несъответствията.
Чл. 106. Общинският съвет провежда обсъждане на годишният отчет за изпълнението на бюджета, съгл. чл.140 от Закона за публичните финанси.
Чл. 107. (1) Общинският съвет може да отменя административните актове, издадени от кмета на общината, които противоречат на актове, приети от съвета, в 14-дневен срок от получаването им. В същия срок съветът може да оспорва незаконосъобразните административни актове, издадени от кмета на общината, пред съответния административен съд.
(2) Актовете по ал. 1 се разпределят от председателя на съвета на съответната комисия, която е била водеща при приемането на акта за становище.
(3) Становищата за отмяна на актовете по ал. 1 се включват за разглеждане в следващото заседание.
(4) При противоречие с акта на общинския съвет заповедта се отменя на заседанието по ал. 3, но не по-късно от 14 – дни от получаването и.
Чл. 108. (1) Правомощията на кметовете се прекратяват предсрочно от Общинската избирателна комисия, при трайна фактическа невъзможност да изпълняват задълженията си повече от 6 (шест) месеца поради заболяване или смърт.
(2) За установяване на обстоятелствата по ал. 1 общинският съвет избира временна комисия. В състава на комисията се включват представители на всички групи общински съветници.
(3) Комисията извършва проверка по предоставените сигнали и материали и представя пред общинския съвет становище в срока, определен за дейността й.
Чл. 109. Председателят на общинския съвет обявява на заседание на съвета предсрочното прекратяване на пълномощията на кмета на общината и на кмет на кметство когато са налице обстоятелствата по чл. 42 ал. 1, т. 1, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗМСМА. Прекратяването на пълномощията в този случай не подлежи на гласуване.
ХІ. ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ И ОБЩИНСКАТА АДМИНИСТРАЦИЯ.
Чл. 110. (1) Кметът на общината, кметовете на кметства и кметският наместик/кметските наместници могат да присъстват на заседанията на общинския съвет и неговите комисии с право на съвещателен глас и да се изказват при условията и по реда, определени в този правилник.
(2) Кметът на общината подписва и внася в общинския съвет проекти на решения за разглеждане в заседанията на комисиите или на съвета.
Чл. 111. Кметът на общината организира изпълнението на решенията на общинския съвет чрез кметовете на кметства, кметският наместик/кметските наместници и общинската администрация и се отчита за това на всеки 6 (шест) месеца.
Чл. 112. (1) Кметът на общината осигурява подходящо помещение в сградата на общината, за съхраняване копията на актовете на общинския съвет от последните десет години на хартиен носител и за осигуряване достъп на гражданите до тях в рамките на работното време.
(2) На гражданите, желаещи да получат копие от актовете на общинския съвет, се осигурява възможност за това срещу заплащане. Цените на услугите се определят в наредба на общинския съвет.
Чл. 113. (1) Кметът на общината уведомява писмено общинския съвет за времето на отпуск или отсъствие по други причини, както и за лицето, което ще го замества през времето на отсъствието му.
(2) Председателят на общинския съвет уведомява писмено кмета на общината за времето на своето отсъствие.
Чл. 114. (1) Общинският съвет определя размера на трудовите възнаграждения на кмета на общината и кметовете на кметства в рамките на действащата нормативна уредба по предложение на кмета на общината.
(2) Общинският съвет решава и други въпроси, произтичащи или свързани с правата по трудово правоотношение по отношение на лицата по ал. 1, които не са от изключителна компетентност на други органи.
Чл. 115. (1) Общинският съвет одобрява структурата на общинската администрация и определя средствата за работна заплата на служителите на издръжка от общинския бюджет по предложение на кмета на общината.
(2) Общинският съвет може да създава служби на общинската администрация в отделни кметства, населени места или в части от тях по предложение на кмета на общината и определя функциите им.
Чл. 116. (1) В структурата на общинската администрация се създава звено, което подпомага и осигурява работата на общинския съвет – чл. 29а, ал. 2 от ЗМСМА.
(2) Служителите в звеното се назначават и освобождават от кмета на общината по предложение на председателя на общинския съвет.
Чл. 117. (1) Звеното по чл. 29а, ал. 2 от ЗМСМА:
1. води входящата и изходящата кореспонденция на Общинския съвет;
2. обработва техническата документация на заседанията на Общинския съвет, на постоянните и временните комисии;
3. изготвя и съхранява протоколите от заседанията на Общинския съвет и становищата от заседанията на постоянните и временните комисии;
4. информира съветниците за заседанията на Общинския съвет и неговите комисии;
5. изготвя присъствените листа за заседанията на Общинския съвет и на неговите комисии и информира Председателя за присъствието на общинските съветници на заседанията;
6. оформя:
– актовете (правилници, наредби и решения), приети от Общинския съвет;
– преписи на протоколите и решенията от проведените заседания на Общинския съвет;
7. комплектова докладните записки с приложените към тях материали и ги изпраща не по-късно от седем дни преди провеждането на заседанието на общинския съвет на Областния управител на област Русе и на Кмета на общината;
8. изпраща на Районна прокуратура – Бяла приетите правилници и наредби, както и препис-извлечения от решенията на общинския съвет;
9. осъществява и други, възложени му от Председателя задачи, свързани с дейността на Общинския съвет.
(2) Общинските съветници получават докладните записки и приложените към тях материали за предстоящото заседание лично от концеларията на общинския съвет или на заявените от тях електронни пощи, не по-късно от седем дни преди неговото провеждане.
(3) По изключение отделни материали за съответното заседание могат да се предоставят на общинските съветници и в деня на неговото провеждане.
Чл. 118. (1) Кметският наместник/кметските наместници:
1. организират провеждането на мероприятия, свързани с благоустрояването и хигиенизирането на населеното място;
2. упражняват контрол за законосъобразното използване и отговарят за поддържането, охраната и опазването на общинската собственост на територията на населеното място;
3. предприемат мерки за подобряване и възстановяване на околната среда, организират охраната на полските имоти в землището на населеното място;
4. предприемат мерки за осигуряване и спазване на обществения ред на територията на населеното място;
5. организират и ръководят защитата на населението при бедствия и аварии;
6. водят регистъра на населението и регистрите по гражданско състояние и предоставят свързаните с тях административни услуги на населението в населеното място, изпращат актуална информация на държавните и общински органи;
7. отговарят за спазването на наредбите на общинския съвет на територията на населеното място;
8. представят необходимата информация и отговарят на въпроси, поставени от общинските съветници в заседания на общинския съвет или неговите комисии.
(2) Кметският наместник/кметските наместници изпълняват и други функции, възложени им със закон или друг нормативен акт или със заповед на кмета на общината.
ХІІ. ФИНАНСОВО ОСИГУРЯВАНЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
Чл. 119. Издръжка и организационни разходи на общинския съвет се приема с бюджета на общината.
Чл. 120. (1) Председателят на общинския съвет получава възнаграждение, което се равнява на 90 на сто от брутното възнаграждение на кмета на общината.
(2) Председателят на общинския съвет има всички права по трудово правоотношение освен тези, които противоречат или са несъвместими с неговото правно положение.
(3) Председателят на общинския съвет има право на обществено осигуряване и допълнително социално осигуряване при условията и по реда на Кодекса за социално осигуряване и на здравно осигуряване при условията и по реда на Закона за здравното осигуряване.
Чл. 121. (1) Общинският съветник получава възнаграждение за участието си в заседанията на общинския съвет и на неговите комисии. Общият размер на възнаграждението на общинския съветник за един месец е 70 на сто от средната брутна работна заплата на общинска администрация – гр.Бяла, област Русе за съответния месец.
(2) За времето, необходимо за изпълнение на задълженията му, общинския съветник ползва неплатен служебен отпуск, който се признава за трудов стаж.
(3) При неизпълнение на задълженията си чл. 18, ал.1, от възнаграждението на общинския съветник се удържат средства в размер:
– 15 на сто за отсъствие от заседание на постоянните комисии;
– 30 на сто за отсъствие от заседание на общинския съвет
Чл. 122. (1) Възнаграждението се изплаща ежемесечно.
(2) Средствата за възнаграждение, както и пътните и други разноски се осигуряват от общинския бюджет в рамките на бюджета, предвиден за общинския съвет.
Чл. 123. (1) Присъствието на общинските съветници на заседание на общински съвет се удостоверява със саморъчни подписи при регистрацията и след приключване на заседанието. Присъствието на общинските съветници в работата на постоянните комисии се удостоверява със саморъчен подпис в протоколната книга на съответната комисия в края на заседанието.
(2) Секретарят на постоянната комисия, не по-късно от последния работен ден на месеца подготвя списък на общинските съветници, участвали в заседанията на комисията. Същият се утвърждава от председателя и, който го представя на председателя на общинския съвет за изпълнение.
ХІІІ. ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
& 1. Правилникът за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация може да се променя:
1.По предложение на председателя;
2.По искане на 1/3 от общия брой на общинските съветници.
& 2. За неупоменатите в настоящия правилник случаи се прилагат разпоредбите на ЗМСМА и Българското законодателство.
Този правилник е приет на основание чл.21, ал.3 от ЗМСМА с Решение № …… по протокол № …/…………… год. на заседание на Общински съвет Бяла, област Русе и влиза в сила от деня на приемането му.
Председател на Общински съвет Бяла: