Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионерите
Н А Р Е Д Б А
ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА КЛУБОВЕТЕ НА ПЕНСИОНЕРИТЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА БЯЛА
/ Приета с Решение № 79 по протокол №9/31.03.2016 г. /
гр. БЯЛА
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Тази Наредба урежда организацията и дейността на клубовете на пенсионерите на територията на Община Бяла, наричани за краткост „клубове”, като форма на социална интеграция в общността.
Чл. 2. Клубовете на пенсионерите имат за цел да съдействат за поддържане на социалните контакти, социалната интеграция и подобряване качеството на живот на пенсионерите в Община Бяла.
Чл. 3. Клубовете на пенсионерите се учредяват на териториален принцип в населените места в Община Бяла. В град Бяла се учредяват: клуб-център и клуб-гара Бяла, а в останалите населени места се учредява по един клуб в населено място.
Чл. 4. За изпълнение н своите цели и инициатива клубовете на пенсионерите си сътрудничат с неправителствени организации, общинската администрация, държавни и общински органи, съюзите на пенсионерите в България, юридически и физически лица и други.
Глава втора
ОРГАНИЗАЦИЯ И УПРАВЛЕНИЕ.
ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ЧЛЕНОВЕТЕ НА КЛУБОВЕТЕ
Чл. 5. (1) Отдел „Образование, култура и хуманитарни дейности” (ОКХД) в Община Бяла проучва потребностите от клубове на пенсионерите и предлага на кмета на Община Бяла разкриването, преместването или закриването им.
(2) Клубовете се откриват, преместват и закриват с решение на Общинския съвет.
(3) Клубовете се откриват:
– в гр. Бяла – при повече от 30 желаещи пенсионери;
– в останалите населени места на Общината – не по-малко от 15 желаещи пенсионери.
(4) Предложение за разкриване на клуб се внася до Общински съвет- Бяла със следните документи:
– мотивирано писмено заявление от желаещите, придружено с подписка, подадено до кмета на Общината;
– становище от кмета на общината;
– становище от кмета или кметския наместник от населените места.
(5) Клубовете са достъпни за всички лица в пенсионна възраст, които спазват правилника за вътрешния ред на съответния клуб.
Чл. 6. Клубовете поддържат и провеждат дейности и мероприятия със социален, здравен и културен характер, които съдействат за постигане и поддържане на пълноценно социално включване и социалната интеграция на пенсионерите.
Чл. 7. (1) Помещенията, в които се разкриват клубовете, се определят с решение на Общински съвет- Бяла.
(2) Клубовете ще се подпомагат с месечна субсидия в рамките на гласувания бюджет за издръжка на клубовете по решение на общински съвет и съобразно утвърдени от кмета на Общината лимити за всеки клуб.
(3) Допуска се ползване на помещенията на клубовете на други обществени организации, регистрирани по законите на РБългария по предварителна заявка до кмета на община Бяла и при спазване на действащото българско законодателство и приетите от Общински съвет- Бяла актове.
(4) Клубовете на територията на Община Бяла могат да бъдат предоставяни за ползване на трети лица, извън посочените в ал. 3 от Наредбата, при заплащане на наемна цена определена с Наредба/Решение на Общински съвет- Бяла. В тези случаи отчетните документи се издават от Община Бяла, а събраните средства постъпват в бюджета на Община Бяла.
(5) Уредникът, а когато не е назначен такъв- определено от Клубния съвет лице, приема Заявка за ползване на клуба от трети лица и съставят график. Заявката се предоставя в Отдел „Образование, култура и хуманитарни дейности” в Община Бяла.
Чл. 8. (1) Отдел „Образование, култура и хуманитарни дейности” в Община Бяла подпомага методически и организационно клубовете, намиращи се на територията на Община Бяла.
(2) Дирекция „Обща администрация” в община Бяла подпомага финансово и извършва контрол по законосъобразното разходване на бюджетните средства от клуба.
(3) При необходимост и по преценка на кмета на Община Бяла в съответния клуб се назначава уредник на граждански договор. Уредникът е отговорно длъжностно лице по опазване на имуществото, поддържане хигиената, целесъобразно ползване на клубните бази и съдейства на клубното ръководство при осъществяване на дейностите по Чл. 6.
(4) Задълженията и отговорностите на уредника на клуба се определят с договора и са съобразени с дейностите, заложени в правилника за вътрешния ред на съответния клуб.
Чл. 9. Основни дейности, които трябва да включва правилника за вътрешния ред на съответния клуб, са:
1. Индивидуално и групово четене на книги, вестници, списания;
2. Изнасяне на беседи, лекции;
3. Организиране на културно-масови прояви и художествена самодейност;
4. Организиране на игри на шах, табла, домина и др.
5. Честване на празници – национални, църковни, рождени дни и др.;
6. Физкултурни занимания;
7. Организиране и участие в трудови дейност;
8. Подпомагане на членове на клубове, намиращи се в затруднено положение;
9. Други дейности, съобразно статута на клубовете.
Чл. 10. Органи на управление на клубовете за Общото събрание, Клубният и Контролният съвет.
Чл. 11. (1) Общото събрание на клуба се състои от всички пенсионери, членуващи в съответния клуб. Свиква се най-малко веднъж в годината и се счита за редовно, ако са присъствали поне 50 % плюс един от членовете на клуба. Решенията му са валидни при обикновено мнозинство от присъстващите членове на клуба.
(2) Общото събрание има следните правомощия:
– Приема, допълва и изменя правилника за вътрешния ред на клуба;
– Приема програма за дейността на клуба, определя източниците и размера на нейното финансиране;
– Избира председател на клуба;
– Избира клубен съвет в състав от 3 до 9 души;
– Избира контролен съвет в състав от 3 души;
– Обсъжда и приема годишния отчет за дейността на клуба;
– Обсъжда и приема годишния отчет за контролния съвет;
– Взема решения по предложения на клубния съвет;
-Предлага и взема решения, с които поставя задачи за изпълнение на председателя на клуба, клубния и контролния съвет.
Чл. 12. (1) Клубният съвет е с мандат 3 години. Състои от 3 до 9 човека – членове на клуба, както следва:
– Председател;
– Заместник председател;
– Касиер;
– Членове.
(2) Клубният съвет има следните правомощия:
– Изготвя и предлага проекти за правилник за вътрешния ред на клуба, както и за неговите изменения и допълнения.
– Изготвя годишна програма за дейността на клуба и я представя на общото събрание за приемането й;
– Изготвя разпределението на средствата по мероприятия всяка година;
– Взема решения, касаещи организацията и дейността на съответния клуб, съгласно годишната програма за културно-масова дейност и правилника за вътрешния ред на клуба;
– Предлага на общото събрание за гласуване на отчет на дейността на клуба за предходната година;
– Прави предложение за утвърждаване от общото събрание на план-сметка за разходите на клуба;
– Поддържа връзка с отдел „Образование, култура и хуманитарни дейности” в Община Бяла за организационна и методическа дейност, с Дирекция „Обща администрация” в Община Бяла за финансовата дейност на клуба, с кметовете на кметства/кметски наместници на кметски наместничества, със Съюза на пенсионерите в България, с народни читалища, с неправителствени организации, с Дирекция „Социално подпомагане – Бяла”, сдружения и други;
– Организира и ръководи дейността на клуба.
Чл. 13. (1) Контролният съвет е с мандат 3 години. Състои се от 3 члена на клуба, както следва:
– Председател;
– Заместник председател;
– Член.
(2) Контролният съвет има следните правомощия:
– Изготвя ежегоден доклад пред общото събрание за приходите и разходите на клуба за предходната година;
– Извършва извънредни проверки на приходите и разходите на клуба през текущата година, съгласно правилника за вътрешния ред на клуба и по решение на клубния съвет или общото събрание;
– Контролният съвет е самостоятелно вътрешно звено за контрол и отчет, което извършва дейността си без да допуска влияние на участници от клубния съвет върху тяхната работа;
– Има право на достъп до цялата документация на клуба, в т.ч. протоколи от проведени заседания на клубния съвет и общото събрание, финансови документи, правилници, договори и други;
-Контролният съвет упражнява контрол за целесъобразното и законосъобразното разходване на средствата на клуба, както и за опазване неговото имущество.
Чл. 14. Членовете на клубовете са длъжни:
– да спазват хигиената в клуба;
– да полагат грижи за стопанисване на помещенията и имуществото;
– да спазват реда и дисциплината, съгласно изискванията на Правилника за вътрешния ред на клуба;
– да спазват разпоредбите на настоящата Наредба.
Чл. 15. (1) Към клубовете могат да се разкриват бюфети, в които без търговска надценка може да се предлагат пакетирани храни и закуски, безалкохолни напитки, кафе и чай, сладкарски и захарни изделия и др. за консумация на членовете. Закупуването им се извършва със собствените средства на клуба, средства от събрания членски внос и доброволни вноски.
(2) В клубовете не се разрешава извършването на търговска дейност.
(3) При констатирани нарушения санкциите са лични и са за сметка на лицето, разрешило или извършващо търговската дейност.
(4) За неспазване разпоредбата на ал. 2, лицето извършило нарушението подлежи на наказателна отговорност.
Глава трета
ФИНАНСИРАНЕ
Чл. 16. Източници на финансиране на клубовете са:
– Бюджетни средства в рамките на гласувания бюджет за издръжка на клубовете по решение на общински съвет;
– Доброволни вноски, членски внос и др., чийто размер се определя по решение на общото събрание;
– Дарения, спонсорство;
– Други.
Чл. 17. Паричните вноски в клубовете се събират от касиера на клуба срещу квитанция, а събраните суми се внасят по сметка на името на клуба и се разходват съобразно решение на Клубния съвет.
Чл. 18. В клубовете се води и съхранява следната задължителна документация:
– Приходно- разходна книга;
– Инвентарна книга за имуществото на клуба;
– Протоколни книги за отразяване на решенията на Общото събрание, Клубния съвет и Контролния съвет;
– Списъчна книга на членския състав с подпис на всеки член на клуба;
– Правилник за вътрешния ред на клуба;
– Заповеди и указания от Кмета на Община Бяла и Регионална здравна инспекция.
Чл. 19. (1) Социалните услуги, предоставяни в клубовете на територията на Община Бяла, се извършват от:
1. Община Бяла;
2. Юридически лица по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, регистрирани с общественополезна дейност.
(2) Социалните услуги могат да се предоставят и при съвместно участие въз основа на договор между общината и лицата по ал. 1, т. 2.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тази наредба се приема на основание чл. 21, ал.2 от Закона за местното управление във връзка с чл.36 ал.5 от Правилника за приложение на закона за социално подпомагане.
§ 2. (1) Клубовете на пенсионерите на територията на Община Бяла приемат правилник за вътрешния ред съгласно чл. 9 от наредбата в едномесечен срок от откриването на клуба.
(2) Програмата за дейността на клубовете е ежегодна и се приема от Общото събрание на клуба в срок до 31 януари на текущата година и се представя в Община Бяла.
§ 3. Указания по приложението на настоящата наредба дава Кметът на Община Бяла.
§ 4. С бюджетни средства в рамките на гласувания бюджет на Община Бяла за издръжка на клубовете се подпомагат само учредени съгласно настоящата наредба клубове на пенсионера.
§ 5. Клубовете на пенсионерите не са юридически лица с нестопанска цел по смисъла на Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
§ 6. Кметът на Община Бяла осъществява контрол върху дейността на пенсионерските клубове лично или чрез определено от него едно или повече лица.
§ 7. Общинската администрация чрез Отдел „Образование, култура и хуманитарни дейности” в Община Бяла внася ежегодно в Общински съвет – Бяла отчет за финансовото състояние на клубовете, както и за дейността им.
§ 8. Настоящата наредба е приета с Решение № 79 от 31 март 2016 г. на Общински съвет – Бяла и влиза в сила от датата на приемането й и задължително се прилага от всички клубове на територията на Община Бяла.
МАРИАН АНТОНОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ОБЩИНСКИ
СЪВЕТ-БЯЛА