ОБЩИНСКИ СЪВЕТ БЯЛА, ОБЛАСТ РУСЕ
П Р А В И Л Н И К
ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ- ГРАД БЯЛА, ОБЛАСТ РУСЕ,
НЕГОВИТЕ КОМИСИИ И ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО МУ С ОБЩИНСКАТА АДМИНИСТРАЦИЯ
гр.Бяла
СЪДЪРЖАНИЕ
I. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
II. КОНСТИТУИРАНЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
III. РЪКОВОДСТВО НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
IV. ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК
V. ПОВЕДЕНИЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТНИК. КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ. ЕТИЧНИ ПРАВИЛА
VI. ГРУПИ НА ОБЩИНСКИТЕ СЪВЕТНИЦИ
VII. КОМИСИИ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВET
VIII. ПЛАНИРАНЕ, ПОДГОТОВКА И ПРОВЕЖДАНЕ НА ЗАСЕДАНИЯ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
IX. ВНАСЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ПРОЕКТИ ЗА РЕШЕНИЯ И ДРУГИ АКТОВЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
X. КОНТРОЛ ВЪРХУ АКТОВЕТЕ НА КМЕТА НА ОБЩИНАТА, ИЗДАДЕНИ В ИЗПЪЛНЕНИЕ НА АКТОВЕТЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
XI. ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ И ОБЩИНСКАТА АДМИНИСТРАЦИЯ
XII. ФИНАНСОВО ОСИГУРЯВАНЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
XIII. ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
І. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Този правилник определя организацията и дейността на Общински съвет – Бяла, неговите комисии, взаимодействието му с общинската администрация и гражданите за осъществяване на местното самоуправление. Той е съобразен с Конституцията на Република България, Европейската харта за местно самоуправление, Закона за местното самоуправление и местната администрация и действащото законодателство.
Чл. 2. (1) Общинският съвет e колективен орган на местното самоуправление, който определя политиката за изграждане и развитие на общината и осъществява своите правомощия при спазване принципите на законност, отговорност, прозрачност, отчетност, ефективност и гражданско участие.
(2) Съветът се състои от 17 съветници и заседава в сградата на Община Бяла.
(3) Заседание на общинския съвет може да се проведе и на друго място на територията на общината или извън нея по решение на неговия председател.
Чл. 3. (1) Общинският съвет решава всички въпроси от местно значение, които законът е предоставил в негова компетентност в сферата на:
1. общинското имущество, общинските предприятия, общинските финанси, данъци и такси, общинска администрация;
2. устройството и развитието на територията на общината и на населените места в нея;
3. образованието, здравеопазването, културата, извънучилищните дейности;
4. благоустрояването и комуналните дейности;
5. социалните услуги;
6. опазването на околната среда и рационалното използване на природните ресурси;
7. поддържането и опазването на културни, исторически и архитектурни паметници;
8. развитието на спорта, отдиха и туризма.
(2) В изпълнение на предоставените му права, общинския съвет:
1. приема и изменя годишния бюджет на общината, осъществява контрол и приема и изменя отчета за изпълнението му с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието и с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 6 във връзка с чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА;
2. приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на кметства с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието и с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 8 във връзка с чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА;
3. приема решения за създаване, преобразуване и прекратяване на търговски дружества с общинско имущество и избира представителите на общината в техните органи с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието и с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 9 във връзка с чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА;
4. приема решения за ползване на банкови кредити, за предоставяне на безлихвени заеми, както и решения за поемане на общински дълг чрез сключване на договори за заем или емитиране на общински ценни книжа и за издаване на общински гаранции при условия и по ред, определени със закон с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието и с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 10 във връзка с чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА;
5. приема решения за създаване и одобряване на устройствени планове и техни изменения за територията на общината или за части от нея при условията и по реда на Закона за устройство на територията с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 11 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
6. приема решения за създаване и за прекратяване на общински фондации и за управлението на дарено имущество с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието и с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 14 във връзка с чл. 27, ал. 3 и ал. 5 от ЗМСМА;
7. приема решения за участие на общината в сдружения на местни власти в страната и в чужбина, както и в други юридически лица с нестопанска цел и определя представителите на общината в тях с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието и с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 15 във връзка с чл. 27, ал. 3 и ал. 5 от ЗМСМА;
8. приема решения за именуване и преименуване на улици, площади, паркове, инженерни съоръжения, вилни зони, курорти и курортни местности и други обекти с общинско значение с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 18 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
9. приема решения за произвеждане на референдуми и общи събрания на населението по въпроси от своята компетентност с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 20 във връзка с чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА;
10.приема стратегии, прогнози, програми и планове за развитие на общината, които отразяват и европейските политики за развитие на местните общности с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 12 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
11. определя размера на трудовите възнаграждения на кметовете в рамките на действащата нормативна уредба и средствата за работна заплата на персонала от общинския бюджет по предложение на кмета на общината с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 5 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
12. определя размера на местните такси с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието и с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА;
13. определя изисквания за дейността на физическите и юридическите лица на територията на общината, които произтичат от екологичните, историческите, социалните и другите особености на населените места, както и от състоянието на инженерната и социалната инфраструктура с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 13 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
14. взема решение и предлага на общинската избирателна комисия да прекрати предсрочно пълномощията на общински съветник при наличието на една от хипотезите на чл. 30, ал. 4 от ЗМСМА – чл. 21, ал. 1, т. 23 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
15. взема решение и предлага на общинската избирателна комисия да прекрати предсрочно пълномощията на кмета на община и кмета на кметство при наличието на една от хипотезите на чл. 42, ал. 1 от ЗМСМА – чл. 21, ал. 1, т. 23 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
16. създава постоянни и временни комисии и избира техните членове с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА;
17. създава кметства при условия и по ред, определени със закон, с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 16 във връзка с чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА;
18. одобрява общата численост и структурата на общинската администрация в общината и кметствата по предложение на кмета на общината с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА;
19. одобрява символ и печат на общината с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 21 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
20. избира и освобождава с тайно гласуване председателя на общинския съвет с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 3 във връзка с чл. 24, ал. 1 и ал. 3 и чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА;
21. прави предложения за административно-териториални промени, засягащи територията и границите на общината с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 21, ал. 1, т. 17 във връзка с чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА;
22. обсъжда и приема решения по предложения на кметове на кметства по въпроси от своята компетентност с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 19 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
23. удостоява с почетно гражданство български и чуждестранни граждани с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 22 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
24. решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 23 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
25. упражнява текущ и последващ контрол върху изпълнението на приетите от него актове с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници – чл. 21, ал. 1, т. 24 във връзка с чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА;
Чл. 4. (1) В изпълнение на своите правомощия общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.
(2) Актовете на общинския съвет се изпращат на кмета на общината и на областния управител в 7–дневен срок от приемането им.
(3) Актовете на общинския съвет се разгласяват на населението на общината в срока по ал. 2 чрез СМО и чрез интернет страницата на общината.
Чл. 5. (1) Общинският съвет може да избере или освободи обществен посредник (омбудсман) с мнозинство от 12 общински съветници – чл. 21а, ал. 4 от ЗМСМА.
(2) Общественият посредник съдейства за спазване правата и законните интереси на гражданите пред органите на местното самоуправление и местната администрация.
(3) За организацията и дейността на обществения посредник, общинския съвет приема правилник с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците – чл. 27, ал. 4 във връзка с чл. 21а, ал. 3 от ЗМСМА.
ІІ. КОНСТИТУИРАНЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
Чл. 6. (1) Първото заседание на новоизбрания общински съвет се свиква от областния управител и се провежда в 14–дневен срок от обявяването на резултатите на изборите.
(2) В деня, преди началото на първото заседание, в присъствието на областния управител или на негов представител, на председателя или член на общинската избирателна комисия и граждани на общината, новоизбраните общински съветници, кмет на общината и кметовете на кметства полагат предвидената в чл. 32, ал. 1 от ЗМСМА клетва: “Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на гражданите от община Бяла и да работя за тяхното благоденствие”, което се удостоверява, като всеки подписва клетвена декларация. Когато общински съветник или кмет е възпрепятстван да присъства при полагането на клетва, той полага клетва преди началото на следващо заседание на общинския съвет.
(3) Клетвената декларация на всеки общински съветник, кмет на община и кмет на кметство се съхранява в архива на общинския съвет.
Чл. 7. След полагането на клетвата, заседанието на новоизбрания общински съвет се открива от областния управител или негов представител. Същият предоставя ръководството на първото заседание на новоизбрания общински съвет на най-възрастния от присъстващите общински съветници. Той ръководи заседанието до избиране на председател на Общинския съвет.
Чл. 8. Под председателството на най–възрастния общински съветник могат да се проведат само разисквания по избора на председател на общинския съвет.
Чл. 9. На първото си заседание общинският съвет избира от своя състав с тайно гласуване председател на общинския съвет.
Чл. 10. (1) За произвеждането на тайно гласуване по чл. 9 от Правилника се избира комисия.
(2) Комисията утвърждава образец на бюлетина с имената на издигнатите кандидати и плик.
Чл. 11. (1) Всеки общински съветник, партия, коалиция или група, представени в общинския съвет, могат да издигат кандидатури за председател.
(2) Гласуването се извършва като съветника отбелязва името на предпочитания от него кандидат, по определения от комисията начин. Поставя в плик бюлетината и я пуска с плика в изборната урна.
(3) Гласът е действителен, ако в плика е намерена една бюлетина, в която само едно име стои отбелязано.
(4) Недействителни са бюлетините, когато:
1. са намерени в избирателната кутия без плик;
2. в избирателния плик е намерена бюлетина с отбелязани две или повече имена;
3. не са по установения образец;
4. върху тях са отбелязани думи и знаци.
(5) За избран се смята кандидатът, получил повече от половината от гласовете от общия брой на съветниците. Ако при първото гласуване не се получи необходимото мнозинство, изборът се повтаря в същия ден, като в него участват двамата кандидати, получили най-много гласове. В този случай за избран се смята този, който е получил повече от половината от гласовете на общия брой на съветниците. Ако и при повторното гласуване нито един от кандидатите не бъде избран, процедурата по избора започва отначало и се провежда на следващото заседание.
Чл. 12. (1) Общинският съвет избира от своя състав заместник-председател на съвета.
(2) Зам.председателят:
1. информира председателя за присъствието на общинските съветници на заседанията.
2. проверява и подписва протоколите от заседанията на които е присъствал.
3. при необходимост чете текстовете на проектите, внесени за обсъждане от общинския съвет.
4. при явно гласуване организира преброяването на присъстващите в залата общински съветници, гласувалите и съобщават на председателя резултатите от гласуването.
5. осъществява и други възложени му от председателя задачи, свързани с дейността на общинския съвет.
Чл. 13. (1) Пълномощията на председателя на общинския съвет се прекратяват предсрочно при:
1. подаване на оставка;
2. трайна невъзможност или системно неизпълнение на задълженията си като председател за повече от три месеца;
3. влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на инереси по ЗПУКИ.
(2) В случаите по ал. 1, т. 1, прекратяването на пълномощията се приема, без да се обсъжда и гласува. То поражда действие от обявяване на изявлението за прекратяване пред общинския съвет.
(3) В случаите по ал.1, т. 2 и 3, решението на общинския съвет се взема по реда на чл. 10 и чл. 11.
(4) Нов избор за председател на общинския съвет се произвежда след обявяване на оставката или приемане на решението за прекратяване на пълномощията на досегащния или на следващото заседание.
(5) При предсрочно прекратяване на пълномощията на председателя, както и при обсъждане на дейността му, заседанието на съвета се председателства от заместник-председателя или от съветник, избран от съвета.
Чл. 14. Общинският съвет продължава да изпълнява своите функции до конституирането на новоизбрания общински съвет
ІІІ. РЪКОВОДСТВО НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
Чл. 15. (1) Председателят на общинския съвет:
1. свиква и ръководи заседанията на съвета, ръководи подготовката им;
2. следи за довеждане до знанието на гражданите на общината на всички актове, приети от общинския съвет, в това число чрез публикуване на официалната Интернет страница на общината и по възможност в регионалния печат;
3. следи за спазване на този правилник;
4. удостоверява с подписа си съдържанието на приетите от общинския съвет актове;
5. удостоверява с подписа си съдържанието на протоколите от заседанията на общинския съвет;
6. координира работата на постоянните и временните комисии и им разпределя работните материали според тяхната компетентност;
7. провежда срещи и консултации с председателите на постоянните и временните комисии и на групите общински съветници, с представители на политически партии, обществени организации и граждани;
8. подпомага съветниците в тяхната дейност;
9. представлява общинския съвет пред външни лица и организации;
10. осигурява необходимите условия за работата на комисиите на общинския съвет и на общинските съветници;
11. определя местата в заседателната зала за общинските съветници, Кмета и заместник-кмета на Общината, кметовете на кметства, кметските наместници, гости, граждани и журналисти;
12. упражнява контрол върху разходването на средствата, разчетени по бюджета на Общината за издръжка на Общинския съвет;
13. изпълнява и други функции, възложени му от законите на Република България, общинския съвет и този правилник;
14. подписва заповеди за командировки на общинските съветници и на кмета на общината.
(2) При участие на председателя на Общинския съвет в разискванията по даден проект за решение, по която той е страна, заседанието се ръководи от заместник-председателя до гласуването на проекта или прекратяване на обсъждането.
(3) Председателят на общинския съвет изготвя и внася за разглеждане два пъти годишно отчет за дейността на съвета и на неговите комисии, който се разглежда в открито заседание и се разгласява на населението на общината. Отчетът включва и упражнявания текущ и последващ контрол върху изпълнението на приетите от общинския съвет актове. Отчетът се предава по местния радиовъзел и се публикува в Интернет страницата на общината.
(4) Председателството на заседанията на общинския съвет през време на отсъствието на председателят на общинския съвет, се води от заместник-председателя.
ІV. ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК
Чл. 16. Пълномощията на общинския съветник възникват от деня на полагане на клетва предвидена в чл. 6, ал. 2 от този Правилник.
Чл. 17. Общинският съветник има право:
1. да бъде избиран в състава на до 3 (три) постоянни комисии на съвета;
2. да получава от държавни органи, службите на общинската администрация, стопански и обществени организации съдействие и информация, свързана с дейността му на съветник, освен когато те съставляват класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна;
3. да получава възнаграждение за участието си в заседанията на общинския съвет и комисиите, в които е избран;
4. да получава пътни и други разноски във връзка с работата му в съвета;
5. да предлага включването в дневния ред на заседанията на общинския съвет разглеждането на въпроси от компетентността на съвета и да внася проекти за решения;
6. да участва в обсъждането и решаването на всички въпроси от компетентността на съвета;
7. да отправя питания към кмета, на които се отговаря устно или писмено на следващото заседание, освен ако съвета реши друго;
8. да ползва неплатен служебен отпуск за времето, през което изпълнява задълженията си на съветник, който се счита за трудов стаж.
Чл. 18. Общинският съветник е длъжен:
1. да присъства на заседанията на общинския съвет и на неговите комисии, в които е избран, и да участва в решаването на разглежданите въпроси;
2. да поддържа връзки с избирателите и да ги информира за дейността и решенията на общинския съвет;
3. да следи промените в нормативната уредба, отнасящи се до местното самоуправление;
4. да се подписва в присъствения лист на всяко заседание на общинския съвет и на неговите комисии;
5. да се запознава предварително със съдържанието на изпратените му и подлежащи на обсъждане материали;
6. да спазва установения ред по време на заседанията на общинския съвет и неговите комисии.
7. да не напуска без уважителна причина заседателната зала по време на провеждане на заседание на общинския съвет и на комисията, на която е член;
8. да уведомява председателя на общинския съвет лично или чрез председателя си на група за неучастието си в заседание на съвета по уважителни причини.
9. да подаде необходимите декларации, съгласно ЗПУКИ в установения срок.
Чл. 19. (1) Пълномощията на общинския съветник се прекратяват предсрочно:
1. при поставяне под запрещение;
2. когато съветникът е осъден с влязла в сила присъда на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер;
3. при подаване на оставка чрез председателя на общинския съвет до общинската избирателна комисия;
4. при избирането му за народен представител, министър, областен управител или кмет, при назначаването му за заместник–министър, заместник областен управител, заместник – кмет, кметски наместник или на щатна длъжност в съответната общинска администрация;
5. когато без да е уведомил писмено председателя на общинския съвет за неучастието си в заседанието на съвета по уважителни причини – служебна ангажираност, отсъствие от страната, заболяване и други, не участва в три поредни или в общо пет заседания на общинския съвет през годината;
6. при трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си поради заболяване за повече от 6 месеца;
7. при извършване на административно–териториални промени, водещи до промяна на постоянния му адрес извън територията на общината;
8. при извършване на административно–териториални промени, водещи до закриване на общината;
9. при избирането или при назначаването му за член на управителен, надзорен или контролен съвет, съвет на директорите, контрольор, управител, прокурист, търговски пълномощник, синдик или ликвидатор на търговски дружества с общинско участие или директор на общинско предприятие по ЗОС, както и при заемането на длъжност като общински съветник или подобна длъжност в друга държава–членка на ЕС;
10. когато в едномесечен срок от обявяване на изборните резултати продължава да заема длъжност: член на управителен, надзорен или контролен съвет, съвет на директорите, контрольор, управител, прокурист, търговски пълномощник, синдик или ликвидатор на търговски дружества с общинско участие или директор на общинско предприятие по ЗОС, както и при заемането на длъжност като общински съветник или подобна длъжност в друга държава–членка на ЕС, не е подал молба за освобождаването му от заеманата длъжност, не е уведомил писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия;
11. влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на инереси по ЗПУКИ;
12. при установяване на неизбираемост;
13. при смърт.
V. ПОВЕДЕНИЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТНИК. КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ. ЕТИЧНИ ПРАВИЛА
Чл. 20. Общинският съветник няма право:
1. да използва общинско имущество и положението си на съветник в лична изгода;
2. да използва или разкрива информация, получена при или по повод изпълнение на задълженията си или да използва положението си на съветник с цел да набави за себе си имотна облага или да причини другиму имотна или морална вреда;
3. да използва положението си за получаване на специални привилегии, освобождаване от задължения, лични придобивки или избягване на последствията от свои незаконни действия;
4. да извършва лични услуги, които са несъвместими с безпристрастното изпълнение на неговите задължения или биха навредили на местната общност;
5. да приема подарък или каквато и да е друга имотна облага, която не му се следва, за да извърши или да не извърши действие в качеството си на общински съветник или защото е извършил или не е извършил такова действие.
Чл. 21. Общинският съветник по време на заседание няма право:
1. да прекъсва изказващия се;
2. да отправя лични нападки, оскърбителни думи, жестове или заплахи;
3. да разгласява данни, отнасящи се до личния живот или увреждащи доброто име на гражданите;
4. на непристойно поведение или на постъпки, които нарушават реда на заседанието.
Чл. 22. (1) Общинският съветник не може да участва при вземане на решения на общинския съвет, които се отнасят до негови имуществени интереси или до интереси на негов съпруг и роднина по права линия и по съребрена линия до четвърта степен включително, и по сватовство до втора степен включително.
(2) Ако са налице обстоятелствата по ал. 1, общинският съветник е длъжен сам, преди общинският съвет да започне разискванията, да разкрие наличието на конфликт на интереси и да не участва в гласуването.
(3) Искане за разкриване на конфликт на интереси може да прави и всеки общински съветник, на който са станали известни обстоятелствата по ал. 1.
(4) При възникване на спор за наличие на конфликт на интереси, комисията по чл. 35 ал. 1, т. 5 от този правилник изяснява спорните обстоятелства.
Чл. 23. Председателят на общинския съвет може да налага на общинските съветници следните дисциплинарни мерки:
1. напомняне;
2. забележка;
3. отнемане на думата;
4. отстраняване от заседание.
Чл. 24. Напомняне се прави на общински съветник, който се отклони от предмета на разискванията или наруши реда на заседанието по какъвто и да е друг начин.
Чл. 25. (1) Забележка се прави на общински съветник, на когото е направено напомняне на същото заседание, но продължава да нарушава реда.
(2) Забележка се прави на общински съветник, който се е обърнал към свой колега или колеги с оскърбителни думи, жестове или със заплаха.
Чл. 26. Председателят на общинския съвет отнема думата на общински съветник,
който:
1. по време на изказването си има наложени две от предвидените в чл. 26 т. 1 и 2 от правилника дисциплинарни мерки;
2. след изтичане на времето за изказване продължава изложението си, въпреки поканата на председателя да го прекрати.
Чл. 27. Председателят на общинския съвет може да отстрани от едно заседание общински съветник, който:
1. възразява против наложената дисциплинарна мярка по груб и непристоен начин;
2. продължително и непрекъснато не дава възможност за нормална работа по време на заседание.
Чл. 28. Дисциплинарните наказания се отразяват в протокола на съответното заседание.
Чл. 29. (1) Отстраненият от заседанието общински съветник по чл. 26 от този правилник не получава възнаграждение за заседанията, от които е бил отстранен.
(2) Общинският съветник има право устно след непосредственото си отстраняване да оспори наложената дисциплинарна мярка “отстраняване от заседание” пред общинския съвет, който може да я потвърди, отмени или промени.
VІ. ГРУПИ НА ОБЩИНСКИТЕ СЪВЕТНИЦИ
Чл. 30. (1) Общинските съветници могат да образуват групи според своята партийна принадлежност или политическа ориентация или на друга програмна основа. Всеки общински съветник може да участва само в една група.
(2) Всяка група се състои от най-малко 2 (двама) общински съветници.
(3) Когато броят на общинските съветници в една група спадне под определения минимум, тя преустановява своето съществуване.
Чл. 31. (1) Всяка група общински съветници представя на председателя на общинския съвет решение за образуването си и списък на ръководството и на членовете, подписани от всички общински съветници от състава на групата.
(2) Групите общински съветници, техните ръководства, както и промените в тях се вписват в специален регистър при председателя на общинския съвет.
(3) Председателят на общинския съвет обявява регистрираните групи общински съветници и техните ръководства на следващото заседание на съвета. Същият ред се прилага и при последващи промени в състава и ръководствата им, както и при тяхното прекратяване.
(4) Името на група не може да повтаря име на група, която вече е регистрирана по съответния ред в специалния регистър при председателя на общинския съвет.
Чл. 32. (1) Условията за членуване, възникване и прекратяване на членството, както и правата и задълженията на членовете се определят от самата група, в съответствие с разпоредбите на този правилник.
(2) Общинският съветник може да напусне групата, като подаде писмено заявление до нейния ръководител и до председателя на общински съвет.
VІІ. КОМИСИИ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
Чл. 33. Комисиите са орган на общинския съвет, които изпълняват инициативни, съвещателни и контролни функции.
Чл. 34. (1) Общинският съвет избира от състава на своите съветници постоянни и временни комисии по предложение на Общинските съветници. Всеки Общински съветник е член на поне една постоянна комисия. Председателят на Общинският съвет може да не бъде избиран за член на постоянна комисия.
(2) Общинският съвет може да извършва промени във вида, броя, съставите и ръководствата на постоянните комисии по предложение на Общинските съветници.
Чл. 35. (1) Постоянните комисии имат за задача :
1. да проучват потребностите на населението в съответната област и да правят предложения за решаване на проблемите;
2. да подпомагат общинския съвет при подготовката на решения по въпроси, внесени за обсъждане и решаване;
3. да осъществяват контрол за изпълнение на решенията на общинския съвет.
(2) По разглежданите въпроси, постоянните комисии приемат решения, доклади, становища, предложения и препоръки, които се предават в общинския съвет.
Чл. 36. (1) Постоянните комисии на общинския съвет са:
1. Постоянна комисия по бюджет, финанси и еврофондове;
2. Постоянна комисия по устройство на територията, общинска собственост, земеделие, гори и екология;
3. Постоянна комисия по образование, култура, спорт и младежки дейности;
4. Постоянна комисия по здравеопазване и социални дейности;
5. Постоянна комисия по обществен ред, сигурност, молби и жалби и предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси;
(2) Минималният брой общински съветници, участващи в постоянна комисия са 5 (пет), а максималния – 7 (седем).
Чл. 37. (1) Всеки съветник може да бъде избран за председател или секретар на само две постоянни комисии.
(2) Общинският съвет определя състава на комисиите според професионалната подготовка и личното желание на всеки общински съветник.
Чл. 38. (1) Председателят и членовете на постоянните комисии се избират от общинския съвет с явно гласуване, с мнозинство повече от половината от присъстващите общински съветници.
(2) Гласуването на състава на всяка постоянна комисия, на нейния председател и членове се извършва поотделно.
(3) Секретарят на постоянните комисии се избират от състава на съответната комисия на нейното първо заседание.
(4) Председателят, секретарят и членовете на постоянните комисии се освобождават:
1. при подаване на оставка;
2. при трайна невозможност или системно неизпълнение на произтичащите от този правилник права или задължения.
(5)В случаите по т. 1 от предходната алинея прекратяването на пълномощията се приема, без да се обсъжда и гласува.
(6) В случаите по т. 2 решението на общинския съвет се взема по реда на чл.37, ал. 1.
Чл. 39. (1) Постоянните комисии могат да приемат свои вътрешни правила в съответствие с разпоредбите на този правилник.
(2) Председателят организира работата на комисията, ръководи заседанията и поддържа връзки с другите комисии и с председателя на общинския съвет. Секретарят отговаря за воденето на протокола, в който се вписват всички взети становища.
(3) Постоянните комисии могат да образуват подкомисии и работни групи.
Чл. 40. Постоянната комисия се свиква на заседание от нейния председател или от председателя на общинския съвет.
Чл. 41. (1) Постоянните комисии заседават, ако присъстват повече от половината от техните членове.
(2) По предложение на председателя, постоянната комисия определя дневния ред и продължителността на заседанието си.
(3) Председателят на постоянната комисия ръководи заседанието на комисията, дава думата за изказвания на присъстващите и формулира проектите за предложения и препоръки.
(4) Постоянната комисия приема становища с мнозинство повече от половината от присъстващите, с явно гласуване.
Чл. 42. (1) Предложения и проекти за решения от общинската администрация се разглеждат в постоянните комисии, само ако са внесени от кмета на общината.
(2) При обсъждане на предложения и проекти за решения или други въпроси, разпределени за разглеждане от постоянната комисия, вносителят или негов представител присъства на заседанието.
(3 ) Ако предложение, включено в дневния ред на комисията, не се докладва от вносителя или от упълномощено от него компетентно лице, комисията не е задължена да вземе становище по нея.
Чл. 43. (1) Заседанията на комисиите са открити. Комисиите могат да решат по изключение отделни заседания да бъдат закрити по предложение на председателя на комисията или нейни членове.
(2) Участващите в заседанията на комисиите са длъжни да спазват изискванията във връзка с опазване на служебната тайна, както и на сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
(3) Председателят на комисия е длъжен да осигури условия за присъствие на граждани, представители на неправителствени организации и медии.
(4) Гражданите, представителите на неправителствени организации и на медиите са длъжни да спазват установения ред и да заемат специално определените за тях места.
Чл. 44. Комисиите могат да провеждат изнесени заседания в населено място на общината по обществено значими въпроси, засягащи интересите на гражданите на съответното населено място.
Чл. 45. (1) Общински съветници, които не са членове на съответната комисия, както и кметът на общината, кметовете на кметства, кметските наместници и експерти от общината, могат да участват в заседанията с право на съвещателен глас.
(2) Председателят на комисията може да кани на заседание представители на държавни институции и ведомства и други заинтересовани страни, ако се разискват въпроси от тяхната компетентност или се засягат техни права и интереси.
Чл. 46. (1) За заседанията на постоянните комисии се води протокол, в който се отбелязват всички становища.
(2) Протоколът се подписва от председателя и секретаря на комисията.
Чл. 47. (1) Комисиите могат да провеждат съвместни заседания, когато се разглеждат общи за две или повече комисии въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите на комисия.
(2) При съвместни заседания всяка комисия гласува свое становище, което представя на председателя на общинския съвет.
Чл. 48. Становище на постоянна комисии се докладва на заседание на общинския съвет от председателя на постоянната комисия или от определен от него член.
Чл. 49. (1) Временна комисия се образува по конкретен повод за проучване на отделни въпроси и за провеждане на анкети.
(2) Правилата за работа на постоянна комисия се прилагат и за временната комисия.
(3) Временната комисия изготвя и представя отчет за резултатите от дейността си пред общинския съвет.
(4) Общинският съвет с решение прекратява дейността на временната комисия.
Чл. 50. При необходимост в работата си постоянните и временните комисии могат да привличат външни лица като експерти и консултанти, по предварително определени от общинския съвет критерии и условия.
VІІІ. ПЛАНИРАНЕ, ПОДГОТОВКА И ПРОВЕЖДАНЕ НА ЗАСЕДАНИЯ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
Чл. 51. (1) Общинският съвет, по предложение на председателя на съвета и след консултации с групите общински съветници, приема стратегия и програма с приоритетите на общината за срока на мандата си.
(2) Общинският съвет планира заседанията си в съответствие с приетите приоритети, като определя темите и датите на заседанията по тримесечни планове.
(3) Плановете се оповестяват, като се поставят на предварително определеното за това място в общината.
(4) Заседанията на общинския съвет се излъчват пряко и/или на запис по телевизията. Ако няма такава възможност, се прави аудиозапис, който се излъчва по местния радиовъзел.
Чл. 52. (1) Редовно заседание на общинския съвет се провежда в последния работен петък от месеца.
(2) Времето на едно заседание е до 8 (осем) часа, което се разпределя в две части с пауза от 1 (един) час и с почивки по 15 (петнадесет) минути за всеки час.
(3) Общинският съвет с решение може да удължи времето на заседанието до 1 (един) час.
Чл. 53. Когато важни обстоятелства налагат, може да се проведе извънредно заседание, за което председателят на общинския съвет определя дата, часа и мястото за провеждане му и уведомява съветниците чрез звеното по чл.29а, ал.2 от ЗМСМА.
Чл. 54. (1) В изпълнение на приетите планове председателят на общинския съвет, подготвя проект за дневен ред най-малко 7 (седем) дни преди датата на заседанието.
(2) При определяне на дневния ред за всяко заседание на общинския съвет председателят на съвета включва отделна точка “изказвания, питания, становища и предложения на граждани” и определя време за тази точка не повече от 30 (тридесет) минути за едно заседание.
(3) Председателят на Общинския съвет разглежда по реда на постъпването им в деловодството на общината исканията по предходната алинея и включва в проекта за дневния ред онези от тях, които са по обществено значими въпроси.
Чл. 55. (1) Кметът на общината или общински съветник могат да предлагат за включване на неотложни въпроси в дневния ред след срока по чл. 53, ал. 1, ако се регистрират при звеното по чл.29а, ал.2 от ЗМСМА, не по-късно от 12.00 (дванадесет) часа на предхождащия заседанието ден.
(2) Причина за включване на неотложни въпроси в дневния ред може да бъде:
1. настъпването на непридвидими обстоятелства – природни бедствия, промишлени аварии със значителни щети, обществени, социални проблеми, които изискват спешно вземане на решение;
2. спазването на законосъобразен срок, който не позволява прилагането на установената процедура;
3. кандидатстването с проекти по различни програми.
(3) Неотложните въпроси се включват в дневния ред с решение на общинския съвет.
Чл. 56. (1) Председателят на общинския съвет е длъжен да организира уведомяването на общинските съветници за заседанието.
(2) По изключение материали за съответното заседание могат да се предоставят на общинските съветници и в деня на неговото провеждане, преди неговото започване.
Чл. 57. (1) Общинският съвет се свиква на заседание от неговия председател:
1. по негова инициатива;
2. по искане на една трета от общинските съветници;
3. по искане на една пета от избирателите на общината;
4. по искане на областния управител.
(2) В случаите по ал. 1, т. 2, 3 и 4 председателят на общинския съвет свиква заседание, което се провежда в 7–дневен срок от внасяне на искането. След изтичането на този срок, ако заседанието не бъде свикано от председателя, то се свиква от вносителя на искането и се провежда в 7–дневен срок от свикването.
(3) Заседанията на общинския съвет се откриват и ръководят от неговия председател.
Чл. 58. (1) Председателят на общинския съвет открива заседанието, ако присъстват повече от половината общински съветници.
(2) Проверката на кворума се извършва преди откриването на заседанието, след всяка почивка или прекъсване на заседанието.
(3) По преценка на председателя или по искане на група на общински съветници проверка на кворума може да се извърши и в процеса на заседанието.
(4) Проверката на кворума се извършва чрез преброяване на общинските съветници или чрез поименно прочитане на имената им от председателя.
Чл. 59. (1) В началото на заседанието се гласува дневния ред.
(2) Предложения за включване на допълнителни точки в дневния ред се подлагат на гласуване само ако са депозирани в писмен вид (по изключение – устно, след което се представя в писмен вид) преди началото на заседанието по реда на този правилник.
(3) По време на заседанието не могат да бъдат обсъждани въпроси, които не са включени в гласувания дневен ред.
Чл. 60. (1) Заседанията на общинския съвет са открити.
(2) По изключение общинският съвет може да реши отделни заседания или части от тях да бъдат закрити.
(3) Предложение за закрито заседание могат да правят всеки общински съветник или кмета на общината.
(4) Общинският съвет обсъжда и гласува предложението за закрито заседание. Съобразно резултата от гласуването заседанието продължава като открито или закрито.
(5) Решенията, взети на закрито заседание, се обявяват публично.
Чл. 61. (1) Гражданите имат право да присъстват на заседанията на общинския
съвет.
(2) Председателят на общинския съвет е длъжен да осигури условия за присъствие на граждани, представители на неправителствени организации и на медиите.
(3) Гражданите, представителите на неправителствени организации и на медиите са длъжни да спазват установения ред и да заемат специално определените за тях места.
(4) Граждани, които смущават провеждането на заседанията, явяват се в нетрезво състояние, нарушават реда за изказване или отправят обидни думи към други лица в залата, се отстраняват от заседанието.
Чл. 62. (1) Председателят на общинския съвет дава думата за изказване на общинските съветници.
(2) Общински съветник не може да се изказва, без да е получил думата от председателя.
(3) Думата се иска от място с вдигане на ръка или с предварителна писмена заявка.
(4) Председателят съставя списък на желаещите за изказвания и определя реда на изказващите се в зависимост от поредността на заявките.
(5) Председателят дава думата на предсeдателите на групите общински съветници, а при тяхно отсъствие на заместниците им или на определен от тях съветник, когато я поискат в рамките на дискусиите по въпроси от дневния ред.
(6) Веднъж на заседание председателят дава думата на председателите на групите общински съветници или на техни заместници, ако я поискат, извън въпросите от дневния ред. Изказванията са до 3 (три) минути. Такова право имат и съветниците, които не членуват в група.
Чл. 63. (1) По процедурни въпроси думата се дава веднага, освен ако има направени искания за реплика, дуплика или за обяснение на отрицателен вот.
(2) Процедурни са въпросите, с които се възразява срещу конкретно нарушение на реда за провеждане на заседанията, предвиден в този правилник, или съдържат предложения за изменение и допълнение на приетия ред за развитие на заседанието, включително и за:
1. прекратяване на заседанието;
2. отлагане на заседанието;
3. прекратяване на разискванията;
4. отлагане на разискванията;
5. отлагане на гласуването.
(3) Процедурните въпроси се поставят в рамките на не повече от 2 (две) минути, без да се засяга същността на главния въпрос.
Чл. 64. Когато общински съветник се отклонява от обсъждания въпрос, председателят го предупреждава и ако нарушението продължи или се повтори, му отнема думата.
Чл. 65. (1) Всеки общински съветник може да се изказва по един път по точка от дневния ред като продължителността на изказването не може да превишава 5 (пет) минути.
(2) Председателят отнема думата на общински съветник, който превиши определеното по предходната алинея време за изказване, след като го предупреди за това.
Чл. 66. (1) Общинският съветник има право на реплика.
(2) Репликата е кратко възражение по същество на приключило изказване. Тя се прави веднага след изказването и не може да бъде повече от 2 (две) минути.
(3) По едно и също изказване могат да бъдат направени най-много до 2 (две) реплики.
(4) Не се допуска реплика на репликата. Репликираният общински съветник има право на отговор (дуплика) с времетраене до 2 (две) минути след приключване на репликите.