2.12.2013 г.
РАЗДЕЛ I
Общи положения
Чл. 1. (1) С тази Наредба се определят условията и реда за:
1. съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите 3 години;
2. съставяне, обсъждане, приемане, изпълнение, и отчитане на общинския бюджет;
3. за изготвяне, утвърждаване и актуализиране на разчетите за сметките за средства от ЕС;
4. управлението на общинския дълг.
(2) Местните финанси са система за осигуряване и финансиране на местни публични блага и услуги и решения на въпроси от местно значение, в рамките на предоставените самостоятелни компетенции по закон и чрез собствени приходоизточници, субсидии от държавата, трансфери, помощи и дарения, реализация на финансови активи и поемане на дълг, при зачитане мнението и интересите на местната общност.
(3) Финансирането на местни публични блага и услуги и решения на въпроси от местно значение включва всички разходи на общината, направени за покриване на местни потребности, както и за нужди, възникнали в изпълнение на държавни функции, които се покриват от републиканския бюджет.
(4) Наредбата регламентира управлението на местните финанси, на общинския бюджет, на сметките за средства от Европейския съюз и общинския дълг при спазване принципите за всеобхватност, отчетност и отговорност, адекватност, икономичност, ефикасност, ефективност, прозрачност, устойчивост и законосъобразност.
Чл. 2. (1) Общинският бюджет е:
1. самостоятелен бюджет и включва собствени приходоизточници и субсидии от държавата;
2. годишен финансов план за приходите и разходите на общината за една бюджетна година, който се съставя, обсъжда, приема, изменя, изпълнява и отчита съгласно закона и тази наредба;
3. финансова сметка, която включва всички постъпления и плащания за дейността на общината за съответната бюджетна година с изключение на постъпленията и плащанията, за които се прилагат сметки за средства от Европейския съюз, и на операциите с чужди средства, за които са обособени сметки за чужди средства съгласно изискванията на закона;
4. основен документ на политиката на общината;
(2) Кметът на общината организира и ръководи съставянето,извършването на промени , внасянето в общинския съвет и изпълнението на общинския бюджет.
(3) Общинския съвет приема и изменя годишния бюджет на общината по предложение на кмета, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му при условията на настоящата наредба.
(4) Органите по ал. 2 и ал.3 осъществяват своите правомощия в съответствие със закона, настоящата наредба и Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Бяла.
(5) Кметът на община Бяла като първостепенен разпоредител с бюджет:
1. разработва и утвърждава правила за организация на бюджетния процес, включително и определя правата и отговорностите на разпоредителите с бюджет от по-ниска степен;
2. Определя разпоредителите с бюджет от по-ниска степен;
3. определя разпоредителите от по-ниска степен, които прилагат делегиран бюджет, в случаите определени по закон;
4. упражнява контрол върху процесите по планирането, съставянето, изпълнението и отчитането на бюджетите на разпоредителите с бюджет от по-ниска степен.
РАЗДЕЛ II
Финансова политика и управление
Чл.3 (1) Финансовата политика на общината представлява система от цели, принципи на управление, приоритети и правила относно местните финанси, която осигурява:
1. бюджетна рамка, гарантираща предоставяне на такова равнище на общинските услуги, което отговаря на потребностите и на възможностите на местната общност;
2.достатъчно гаранции за способността на общината да отговаря своевременно на промените в потребностите на местната общност по отношение на предоставяните услуги,
3. стабилно финансово състояние;
4. балансирано бюджетно салдо.
Чл. 4 (1) Целите на общината се определят в общинския план за развитие, общинските стратегии, прогнозите за развитие на общината и програмата за управление за срока на мандата.
(2) Ежегодно на базата на документите по ал. 1, приетите от общинския съвет въз основа на тях годишни планове и програми и актуализираната тригодишна бюджетна прогноза, кметът на общината определя годишните оперативни цели по общинския бюджет. Годишните оперативни цели могат да се формулират и по области на политиката.
(3) Въз основа на годишните оперативни цели по ал. 2, общинската администрация, звената на общината, общинските предприятия и разпоредителите от по-ниска степен, разработват прогнозна годишна програма за тяхната реализация и очакваните резултати от нейното изпълнение. Програмата включва и проект на разчет за необходимите ресурси, който се предлага да бъде включен в общинския бюджет.
(4) Принципите на управление са съвкупност от правила, процедури, норми за поведение на участниците в бюджетния процес.
Чл. 5. (1) Политиката за управление на текущия бюджет представлява система от правила и процедури, осигуряващи финансиране на текущите разходи чрез:
1. приходите от местни данъци, такси, неданъчни приходи, глоби и санкции и дарения;
2. Общата изравнителна субсидия от централния бюджет;
3. други трансфери от централния бюджет;
4. преходния остатък от предходната година.
(2) Текущи разходи за местни дейности не могат да се финансират с дългосрочен общински дълг, по смисъла на Закона за общинския дълг (ЗОД).
(3) Ангажименти за самостоятелно финансиране от община Бяла на услуги с регионален обхват могат да бъдат поемани само след конкретно решение на общинския съвет и при условие, че са планирани в общинския бюджет.
Чл. 6. (1) Политиката за управление на инвестициите и активите представлява система от правила и процедури, осигуряващи:
1. приоритетно осигуряване на инвестиции, минимизиращи бъдещи разходи за поддръжка и/или замяна;
2. защита на инвестициите;
3. поддържане на общинските активи на такова приемливо равнище, което позволява защита на извършените инвестиции и минимизиране на бъдещи разходи за поддръжка и/или замяна;
4. средно- и дългосрочно планиране и управление на инвестиционните разходи;
5. точно определяне на текущите разходите за всеки актив, както и приходите от неговата експлоатация.
6. разходване на постъпления от продажба на общински нефинансови активи само за финансиране на изграждането, за основен и текущ ремонт на социална и техническа инфраструктура, както и за погасяване на ползвани заеми за финансиране на проекти на социалната и техническата инфраструктура;
7. разходване на постъпленията от приватизация само за придобиване и основен ремонт на дълготрайни активи, за разходи, свързани с приватизационния процес, както и за погасяване на ползвани заеми за финансиране на проекти на социалната и техническата инфраструктура.
(2) Инвестициите включват разходите за основен ремонт на материалната база и инфраструктурата, за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи, за придобиване на земя и други.
(3) Капиталовите разходи за текущата година се планират в съответствие с:
1. дългосрочната инвестиционна програма и конкретните неотложни потребности на бюджетните звена;
2. предложенията на местната общност;
3. прехвърлените задължения, включително и по поет общински дълг в частта за капиталови разходи.
4. задължения за съфинансиране по национални, регионални и международни програми и проекти.
(4) Източници за финансиране на капиталовите разходи са:
1. определените със закон или акт на Министерския съвет средства за капиталовите разходи за делегираните от държавата дейности и за местните дейности;
2. приходи от продажба на нефинансови активи;
3. средства от програми и проекти;
4. средства от дарения;
5. собствени приходи;
5. заемни средства.
Чл.7. (1) Политиката по управление на приходите представлява система от правила и процедури, осигуряващи:
1. поддържане и актуализиране на тригодишни прогнози за приходите;
2. прилагане на консервативен подход на планиране, с оценка на потенциалните външни неблагоприятни икономически въздействия;
3. наблюдение на приходите с еднократен характер и въвеждане на специални мерки за компенсирането им в случай на риск от неизпълнението им;
4. интегрирано използване на методите „анализ на тенденциите” и „анализ на облозите, недоборите и събираемостта” при прогнозиране на данъчните приходи.
5. определяне на такси и цени на услуги в случаите, когато потребителите на конкретна услуга са ясно определени и разходите за нейното предоставяне могат да бъдат изчислени точно.
6. цялостно възстановяване на разходите (текущи, капиталови и за обслужване на дълга), извършени за предоставяне на конкретна услуга за сметка на постъпленията от такси и цени, определени за тази услуга.
7. най-малко веднъж годишно извършване на анализ на разходите и размера на таксите и цените на услуги, като при необходимост се предлагат за утвърждаване от общинския съвет съответните актуализации и изменения.
8. планиране на приходите от глоби, наказателни лихви и неустойки на база изпълнение от предходната година и въз основа на издадени и влезли в сила изпълнителни листове.
Чл. 8. (1) Политиката по резервите е система от правила и процедури, осигуряващи поддържането на ресурс за неотложни и непредвидени разходи, който да се използва за преодоляване на временен недостиг на бюджетни средства, за покриване на необходими еднократни разходи и/или като източник на лихвени приходи.
(2) Резервът може да бъде общ и целеви, като конкретният му размер се определя с решението на общински съвет за приемане на общинския бюджет и като общ размер не може да надвишава 10 на сто от общия размер на разходите по бюджета на общината.
(3) При планирането на резервите се използват следните лимити:
1. за делегираните държавни дейности – не повече от 10% от средствата,
определени по стандартите за делегираните от държавата дейности;
2. за учебните и детски заведения и обслужващи звена, прилагащи системата на делегирани бюджети – не повече от нормативно определения лимит.
Чл. 9. (1) Правилата и процедурите по настоящия раздел се синхронизират и интегрират в Системата за финансово управление и контрол на община Бяла.
(2) В изпълнение на своите правомощия, кметът на общината може да утвърждава и други специфични правила, процедури, механизми и заповеди, с които се осигурява изпълнението настоящия раздел.
РАЗДЕЛ III
Фискални правила
Чл. 10. (1) При съставянето, приемането и изпълнението на общинския бюджет се спазват приложимите за общината съответни фискални правила, определени по Закона за публичните финанси.
(2) Кметът на общината определя начина за мониторинг и контрол на тези фискални показатели и ги определя по разпоредители за съответната година със заповед.
(3) Преизпълнението на приходите от местни дейности се използва за покриване на разходи в същата дейност.
Чл. 11. (1) Годишният размер на плащанията по общинския дълг във всяка отделна година не може да надвишава нормативно определените лимити, които към сегашния момент са 15 % от общата сума на собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината.
(2) Номиналът на издадените през текущата бюджетна година общински гаранции не може да надвишава нормативно определените лимити./5 на сто от общата сума на собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината/.
(3) Ал. 1 и 2 не се прилагат в случаите, когато със закона за държавния бюджет за съответната година са определени други условия за дълга, поет за авансово финансиране на плащания по проекти, финансирани със срадствата от Европейския съюз.
Чл.12. Кметът на общината утвърждава условията и реда за осъществяване на текущо наблюдение на фискалните правила по този раздел.
РАЗДЕЛ ІV
Съставяне – бюджетна процедура, средносрочна бюджетна прогноза, общински бюджет
Чл. 13. (1) Бюджетната процедура на общината включва етапите, сроковете, разпределението на отговорностите и изискванията за съставянето, обсъждането, приемането, изпълнението и отчитането на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, общинския бюджет и годишните разчети за сметките от Европейския съюз.
(2) Ежегодно,след публикуване на РМС за бюджетната процедура, кметът на общината, в съответствие с нормативната уредба утвърждава бюджетния календар, включващ етапите, сроковете, разпределението на отговорностите и изискванията за съставянето на бюджетната прогноза.
(3) Съставянето на бюджетната прогноза за следващите три години в частта за местните дейности се организира от Кмета на общината, като се включват и прогнози за:
1. общинските сметки за средствата от Европейския съюз – по основни показатели;
2. динамиката и състоянието на общинския дълг и на дълга, гарантиран от общината;
3. финансите на контролираните от общината дружества и други лица, включително информация за прогнозните приходи, разходи и инвестиции, очакваната динамика и състоянието на техния дълг, финансови резултати, очакван размер на дивидента за общината, прогнозни стойности за субсидии, капиталови трансфери и други предоставяни от общината средства, изпълнение на проекти по програми на Европейския съюз.
(4) Бюджетната прогноза на общината за следващите три години се разработва в съответствие с утвърдените политики по Раздел ІІ на базата на:
1. указанията на министъра на финансите;
2. допусканията за развитието на региона и общината;
3. приетите от общинския съвет стратегия, прогнози за развитие на общината и общинския план за развитие;
4. фискалните правила и ограничения, определени в Закона за публичните финанси;
5. предложенията на местната общност;
6. предложенията на второстепенните и разпоредители с бюджет от по-ниска степен, както и на бюджетните организации.
(5) Кметът на общината внася в Общинския съвет разработената бюджетната прогноза за следващите три години.
(6) Общински съвет – Бяла одобрява бюджетната прогноза за следващите три години по предложение на кмета на общината
(7)В случай, че срока по ал. 6 не е спазен, Кмета на общината представя в МФ служебно проекта, внесен в Общински съвет- Бяла
.
Чл. 14. (1) Кметът на общината разработва проекта за общинския бюджет на базата на:
1. одобрената от Министерския съвет средносрочна бюджетна прогноза, включително размера на бюджетните взаимоотношения, както и одобрената през текущата година бюджетна прогноза по чл. 13, ал. 6 ;
2. указанията по министъра на финансите;
3. разделението на дейностите и определените натурални и стойностни показатели за делегираните от държавата дейности съобразно съответните специални закони;
4. задълженията по предявени вземания по влезли в сила съдебни решения;
5. прогнозата за очаквания размер на нови задължения за разходи и за поемане на ангажименти за разходи;
6. задълженията по финансиране на общинския дълг и намеренията за поемане на нов общински дълг, както и максималния размер на общинския дълг и на общинските гаранции към края на бюджетната година;
7. задълженията по национални и регионални програми и проекти;
8. други бюджетни, отчетни и статистически показатели на касова и начислена основа;
9. други оценки и прогнози.
Кметът писмено определя конкретните правомощия и срокове по подготовката на бюджета до второстепенните разпоредители., звената и службите.
(2) Кметът на общината представя проекта на бюджет за публично обсъждане от местната общност по реда на Раздел V в срок не по-късно от 30 ноември, като оповестява датата на обсъждането най-малко 7 дни предварително на интернет страницата на общината и в местните средства за масово осведомяване.
(3) За целите на публичното обсъждане проектът на бюджета се придружава от разчети по окрупнени показатели по единната бюджетна класификация, от индикативен годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз и от последна одобрена от общинския съвет бюджетна прогноза за местните дейности за следващите три години.
(4) Кметът на общината внася в общинския съвет окончателния проект на бюджет на общината, индикативния годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз и новата бюджетна прогноза за следващите три години в срок до 20 работни дни от обнародването на закона за държавния бюджет за съответната година.
РАЗДЕЛ V
Обсъждане – публично обсъждане с местната общност, обсъждане с останалите заинтересовани страни
Чл. 15. Общинският бюджет е публичен и се контролира от местната общност по реда, определен в настоящата Наредба и от определените със закон компетентни органи.
Чл. 16. (1) Публично обсъждане от местната общност може да се провежда на всеки етап от бюджетната процедура, по инициатива на Кмета на общината.
(2) Датата на публичното обсъждане се оповестява най-малко 7 дни предварително на интернет страницата на общината и в местните средства за масово осведомяване.
(3) Информацията, която ще се представи по време на публичното обсъждане се подготвя по окрупнени и достъпни за широката общественост показатели/макрорамка за годината,размер на делегираните дейности и стандарти, очаквани местни приходи,капиталови разходи,разходи за местни дейности/ и се публикува на интернет страницата на общината или се разпространява по друг подходящ начин.
(4) Кметът на общината определя формата и броя на публичните обсъждания, като се определя достатъчно време за предложения на гражданите.
(5) За постъпилите предложения се съставя протокол, който се внася в общинския съвет заедно с окончателния проект на бюджета.
(6) Публичното обсъждане по чл.14, ал. 2, може да бъде съпътствано от срещи по квартали и населени места, по бюджетни звена, за които не се прилагат правилата по ал. 2-5.
(7) Извън реда по горните алинеи., кметът на общината информира периодично местната общност за изпълнението на бюджета и сметките за средствата от Европейския съюз, чрез публикации на интернет страницата на общината.
РАЗДЕЛ VI
Приемане
Чл. 17 (1) Проектът на бюджет на общината се разглежда и приема по реда, определен от Общинския съвет.
(2) С решението за приемане на бюджета на общината, Общинският съвет определя размерите на:
1. приходите от местни данъци; от такси; от услуги и права, предоставяни от общината; от разпореждане с общинска собственост; от глоби и имуществени санкции; от лихви и неустойки; от други постъпления; от помощи и дарения;
2. разходите за делегирани от държавата и за местни дейности, включително и във функционален разрез съгласно единната бюджетна класификация, по видове разходи за: персонал; издръжка; лихви; помощи и обезщетения за домакинства; текущи субсидии; капиталови разходи;
3. бюджетните взаимоотношения с централния бюджет (съответстващи на приетите със закона за държавния бюджет за съответната година) и с други бюджети и сметки за средства от Европейския съюз;
4. бюджетното салдо;
5. финансирането;
6. резерва;
7. допълнителното финансиране на делегираните от държавата дейности със средства от собствените приходи и от изравнителната субсидия.
(3) С решението по ал. 2 общинският съвет одобрява и:
1. максималния размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през годината по бюджета на общината, като наличните към края на годината задължения за разходи не могат да надвишават 5 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години; ограничението не се прилага за задължения за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения;
2. максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през годината, като наличните към края на годината поети ангажименти за разходи не могат да надвишават 30 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години; ограничението не се прилага за ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения;
3. размера на просрочените задължения от предходната година, които ще бъдат разплатени от бюджета за текущата година;
4. размера на просрочените вземания, които се предвижда да бъдат събрани през бюджетната година;
5. лимита за поемане на нов общински дълг, максималния размер на общинския дълг и на общинските гаранции към края на бюджетната година;
6. разчетите за разпределението на целевата субсидия за капиталови разходи, определена със закона за държавния бюджет за съответната година, по обекти за строителство и основен ремонт, за придобиване на материални и нематериални дълготрайни активи и за проучвателни и проектни работи, включително за съфинансиране и за плащания по заеми за капиталови разходи;
7. други показатели, включително такива, определени в закона за държавния бюджет за съответната година;
8. индикативен годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз;
9. актуализирана бюджетна прогноза.
10. допълнителните правомощия на кмета и условията за разпределение на резерва.
(4) Общинския съвет приема бюджета на общината в срок до 15 работни дни от внасянето му от кмета.
(5) Приетият от общинския съвет бюджет на общината се разпределя по тримесечия, като разпределението се утвърждава от кмета на общината.
(6) В срок до 10 работни дни след приемането му от общинския съвет, бюджетът на общината се публикува на интернет страницата на общината.
(7) Бюджетът на общината и информацията към него се предоставят на органите по чл. 97 от Закона за публичните финанси в срок до един месец след приемането му.
Чл. 18 (1) В случа,й че до началото на бюджетната година държавният бюджет не бъде приет от Народното събрание, приходите по бюджета на общината се събират в съответствие с действащите закони, а разходите се извършват в размери не по-големи от размера на разходите за същия период на предходната година, и при спазване на фискалните правила по закон и по реда и условията на Раздел ІІ .
(2) В случай, че до началото на бюджетната година държавният бюджет е приет от Народното събрание, за периода до приемането на бюджета на общината от общинския съвет, месечните разходи за делегираните от държавата дейности се извършват в размери не по-големи от утвърдените със закона за държавния бюджет за съответната година бюджетни взаимоотношения на общината, а разходите за местни дейности се извършват в размери не по-големи от размера на разходите за същия период на предходната година.
РАЗДЕЛ VII
Изпълнение и текущо наблюдение
Чл.19. (1) Изпълнението на общинския бюджет се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметства и чрез ръководителите на бюджетни звена, финансирани от и чрез общинския бюджет.
(2) В рамките на своята компетентност през бюджетната година ,общинският съвет по предложение на Кмета, може да открива, закрива или преструктурира бюджетни звена в общината, финансирани със собствени приходи.
(3) Финансовите последици от решенията на общинския съвет по ал. 2, както и тези, свързани с освобождаване на отделни категории лица от заплащане на определени публични задължения към общината, са за сметка на собствените приходи и/или на разходите за местни дейности по бюджета на общината.
(4) При разглеждането на решения, в случаите на ал.2 и ал. 3, общинския съвет разглежда и информация за оценката на въздействие върху общинския бюджет.
(5) Приходите по общинския бюджет се събират от общинската администрация, освен когато със закон е предвидено друго.
Чл. 20. (1) Промени по общинския бюджет през бюджетната година и в размера на бюджетните взаимоотношения на общината с държавния бюджет се извършват при условията и по реда на Закона за публичните финанси и на закона за държавния бюджет за съответната година.
(2) С решението за приемане на бюджета за съответната година,Общинския съвет определя случаите, в които Кмета може да извършва служебни промени.
(3) Промените, засягащи делегираните от държавата дейности, се одобряват при спазване на ограниченията по чл. 125, ал. 1, т. 1 от Закона за публичните финанси.
(4) Общинският съвет може текущо през годината да одобрява компенсирани промени между показатели на капиталовите разходи, както и между отделни обекти, финансирани със средства от целевата субсидия, определена със закона за държавния бюджет за съответната година, в случаите в които общината не е в договорни отношения за съответния обект и промените засягат само съответната бюджетна година.
(5) Решението на общинския съвет за приемане на общинския бюджет по чл. 17, ал. 3, може да се изменя по начина, по който е внесено и прието.
(6) При промяна във финансово-икономическите условия и нормативната и методическа рамка, кмета на общината има право да променя текущо през годината показателите по чл. 17, ал. 3, т. 8 и т.9, като внася информация за направените промени.
(7) В случаите на изменения в размерите на бюджетните взаимоотношения в изпълнение на нормативен акт, кмета на общината има право служебно да изменя показателите по чл.17, ал.3, т.2 и т. 3.
(8) Кметът на общината разработва система за наблюдение, оценка и контрол на показателите по чл. 17, ал. 3, т. 1 и 2 и т.7, в съответствие с Раздел ІІ.
(9) Кметът отразява промените по бюджета на общината, съответно по бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет към него, като издава заповеди.
Чл. 21. (1) Общинският съвет с решението за приемане на бюджета, оправомощава кмета на общината да извършва компенсирани промени:
1. в частта за делегираните от държавата дейности – между утвърдените показатели за разходите в рамките на една дейност, с изключение на дейностите на делегиран бюджет, при условие че не се нарушават стандартите за делегираните от държавата дейности и няма просрочени или недофинансирани задължения в съответната делегирана дейност;
2. в частта за местните дейности – между утвърдените разходи в рамките на една дейност или от една дейност в друга, без да изменя общия размер на разходите.
(2) В изпълнение на правомощията си по ал. 1 кметът издава заповеди.
(3) Кметът извършва съответните промени по бюджета на общината, включително по бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет към него, в рамките на промените по ал. 1.
(4) След изтичането на всяко шестмесечие,кметът на общината информира общинския съвет за актуализираното разпределение на променените бюджети в резултат на извършените промени по реда на ал. 1 и чл. 20, ал.9 .
Чл. 22. Временно свободните средства по бюджета на общината могат да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, при условие че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в определените им размери, както и на местните дейности, и се спазват относимите за общината фискални правила по Закона за публичните финанси, като не се променя предназначението на средствата в края на годината.
Чл. 23. Не се допуска извършването на разходи, натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, както и започването на програми или проекти, които не са предвидени в годишния бюджет на общината или в бюджетната прогноза.
Чл. 24. (1) Кметът на общината може да ограничава или да спира финансирането на бюджетни организации, звена и субсидирани дейности по бюджета на общината при нарушение на бюджетната дисциплина до неговото преустановяване,като прилага СФУК.
(2) Прилагането на ал. 1 не може да води до преустановяване дейността на засегнатата бюджетна организация, звено или субсидирана дейност или до неизпълнение на произтичащи от нормативен акт или от международен договор задължения.
(3) Нарушение на бюджетната дисциплина може да се установи на база одитен доклад, протокол за проверка на комисия, докладна записка на длъжностно лице, като в тези случаи кмета уведомява и общинския съвет за предприетите действия.
Чл. 25. (1) Кметът на общината чрез финансовата служба осъществява текущо наблюдение на:
1. изпълнението на общинския бюджет и общинските сметки за средства от Европейския съюз;
2. показателите на контролирани от общината лица, които попадат в подсектор “Местно управление” и не са разпоредители с бюджет по бюджета на общината, както и на динамиката и текущото състояние на техния дълг;
(2) Кметът представя в общинския съвет информация за изпълнението на бюджета на общината, сметките за средства от Европейския съюз, както и за останалите показатели, сделки и операции по ал. 1, т. 2 и 3 за полугодието.
(3) Информацията по ал. 1, т. 2 се представя обособено от информацията по ал. 1, т. 1 в обем, форма и съдържание, определени с указание на министъра на финансите.
РАЗДЕЛ VІІІ
Отчитане
Чл. 25. (1) Финансовите служби на общината изготвят годишния отчет за изпълнението на бюджета по показателите, по които е приет, придружен с доклад, който Кмета внася за приемане от общинския съвет.
(2) Отчетът по ал. 1 се придружава и от:
1. отчет за изпълнението на сметките за средства от Европейския съюз;
2. отчетната информация за осъщественото текущо наблюдение по чл. 137, ал. 1, т. 2 ;
3. друга отчетна информация.
(3) В доклада по ал. 1 се включва и информация за изпълнението на фискалните цели, както и за изпълнението на бюджетната прогноза за следващите три години.
(4) Публичното обсъждане на отчета се провежда със съдействието на кмета на общината, по ред, определен в Раздел V.
(5) Приетият от Общинския съвет отчет и отчетът за сметките за средства от Европейския съюз по ал. 2, т. 1 се публикуват на интернет страницата на общината в срок от 10 дни от приемането му.
РАЗДЕЛ IХ
Ред за изготвяне, утвърждаване и актуализиране на разчетите за сметките за средства от ЕС
Чл. 26. Сметките за средства от Европейския съюз не се включват в общинския бюджет.
Чл. 27. (1) За сметките за средства от Европейския съюз се съставят, утвърждават и актуализират разчети.
(2) Кмета на общината организира разработването на разчетите за сметките за средства от Европейския съюз, въз основата на:
1. сключените договори за безвъзмездна финансова помощ и отчетите по финансираните с тях проекти;
2. публикуваните решения за преодставяне на безвъзмездна финансова помощ;
3. консолидирана годишна прогноза за паричните потоци по отделните проекти.
(3) Разчетите за сметките за средства от Европейския съюз са с индикативен характер и съдържат и информация за основни финансови показатели.
РАЗДЕЛ Х
Управление на общинския дълг
Чл. 28. Общински дълг се поема с решение на общинския съвет и се формира от:
1. емисиите на общински ценни книжа;
2. дълга, поет с договори за общински заеми;
3. дълга на общинските предприятия по чл. 52 от Закона за общинската собственост;
4. изискуемите общински гаранции;
5. безлихвените заеми, отпуснати по реда на Закона за публичните финанси за временен недостиг на средства по бюджетите на общините;
6. безлихвените заеми от централния бюджет за финансиране на разходи до възстановяването им по одобрени проекти по програми, съфинансирани от Европейския съюз;
7. финансов лизинг и останалите форми на дълг съгласно Регламент на Съвета (ЕО) № 479/2009 от 25 май 2009 г. за прилагане на Протокола за процедурата при прекомерен дефицит, приложен към Договора за създаване на Европейската общност (ОВ, L 145/1 от 10 юни 2009 г.).
Чл. 29. Общината може да поема дългосрочен дълг за:
1. финансиране на инвестиционни проекти в полза на местната общност;
2. рефинансиране на съществуващ дълг;
3. предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства;
4. осигуряване на плащания по изискуеми общински гаранции;
5. общински проекти за публично-частно партньорство.
Чл. 30. (1) Общината може да поема краткосрочен дълг за финансиране на:
1. предоставяне на публични услуги при временен недостиг на средства, възникнал по време на изпълнението на бюджета;
2. капиталови разходи, средствата за които предстои да бъдат осигурени от бюджетни приходи, помощи или влязъл в сила договор за дългосрочен дълг;
3. неотложни разходи за предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства;
4. плащания по изискуеми общински гаранции.
(2) Краткосрочният дълг по ал. 1, освен в случаите по ал. 1, т. 2, трябва да бъде погасен в рамките на бюджетната година, в която е поет, но не по-късно от 25 декември на съответната година.
(3) В случай че краткосрочният дълг по ал. 1, т. 3 не може да бъде погасен в срока по ал. 2, той трябва да бъде поет за срок не по-дълъг от 6 месеца.
Чл. 31. Източници за обслужване на общинския дълг са:
1. приходи на общината;
2. общата изравнителна субсидия;
3. държавните трансфери за делегирани от държавата дейности, без тези за екологични обекти, за инвестиционни проекти в случаите, когато няма неразплатени разходи за тези дейности.
Чл. 31. Общината извършва текущо наблюдение за състоянието на дълга на търговските дружества с общинско участие в капитала, както и на останалите контролирани от общината лица, чиито средства и операции не са включени в общинския бюджет.
Чл. 32. (1) Кметът на общината изготвя годишен отчет за състоянието на общинския дълг и го внася в общинския съвет като неразделна част от отчета за изпълнението на общинския бюджет.
(2) Отчетът по ал. 1 съдържа и информация за дълга на лицата по чл. 31 и издадените от тях гаранции.
(3) Общинският съвет приема с решение годишния отчет за състоянието на общинския дълг и дълга на лицата по чл. 31.
Чл.33. Кметът на общината внася предложенията за поемане на дългосрочен и краткосрочен дълг, които се разглеждат и одобряват от общинския съвет.
Чл. 34. Предложението за поемане на дългосрочен дълг трябва да отговаря на следните условия:
1. проектът да е от полза на местната общност;
2. предложението да е придружено от пълно описание на проекта – наименование, цели, технико-икономическа обосновка, очаквани срокове за реализация и социално-икономически анализ на очакваните резултати от осъществяването на проекта;
3. да е приложено подробно описание на всички финансови параметри на проекта – всички източници на финансиране на проекта и размер на съответния финансов ресурс, максимален размер на дълга, срокове и начини за усвояването му, лихвени условия, погасителна схема, размер на разходите за консултантски и административно-управленски услуги, източници за погасяване на дълга, влияние на дълговото финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на общината;
4. проектът да е предложен за обсъждане на местната общност, чиито становища и предложения са неразделна част от предложението.
Чл. 35. (1) Кметът на общината оповестява проекта, който ще се финансира чрез дългосрочен дълг, чрез покана за обсъждане, отправена до местната общност. Поканата трябва да съдържа общите параметри на проекта – предназначение, стойност, начин на финансиране и на обезпечаване, както и мястото и датата на провеждане на обсъждането.
(2) Поканата се публикува в един местен или регионален вестник и се поставя на обществено достъпно място в сградата на общината, като датата на обсъждането на проекта е най-малко един месец преди разглеждането на предложението от общинския съвет.
(3) Обсъждането се провежда при условия и по ред, определени с наредба, приета от общинския съвет. За изразените становища и постъпилите предложения се съставя протокол, който е неразделна част от предложението по чл. 33.
Чл. 36. Разпоредбите на чл. 34, т. 4 и чл. 35 не се прилагат за предложения относно удължаване на срока за погасяване на общински дълг, поет за финансиране на разходи за подготовка или изпълнение на проекти по програми, съфинансирани от Европейския съюз.
Чл. 37. Предложението за поемане на краткосрочен дълг трябва да е придружено с описание на финансовите параметри на дълга – размер на краткосрочния дълг, срокове за усвояването му, лихвени условия, погасителна схема, източници за погасяване, влияние на дълговото финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на общината.
Чл. 38. (1) Общинският съвет, с решението за приемане на бюджета за съответната година по чл. 17, ал.3, приема решение за поемане на дълг, като определя:
1. максималния размер на дълга, изразен чрез номиналната му стойност;
2. валутата на дълга;
3. вида на дълга съгласно чл. 3;